Luksiassa opiskellaan fysiikkaa virtuaalisen pakopelin avulla

Mirva Vuori

Yhteisten aineiden eli YTOjen opiskelu voi monelle olla hankalaa, koska opinnot usein sisältävät teoriatehtäviä, eikä yhteys ammattiopintoihin aina aukene opiskelijalle. Keväällä 2022 päättyneen Perusteista poluille -hankkeen aikana YTO-opintoja lähdettiin Luksiassa monipuolistamaan ja miettimään uudenlaisia tapoja opiskella ja osoittaa osaamista. Yksi tavoitteista oli lisätä toiminnallisuutta fysiikan opiskeluun.

Syntyi idea lähteä kehittämään fysiikan pakopeliä virtuaalimaailmaan. Hankimme VR-laseja ja 360-kameran, ja aloitimme yhteistyön 3DBearin kanssa elokuussa 2022. Lähtökohtana oli tuottaa fysiikan mittalaitteiden käytön opiskeluun liittyvä peli, joka 360-kuvien ja -videoiden avulla antaa mahdollisimman todentuntuisen elämyksen virtuaalilaseja käyttäen. Pelissä käytettäisiin siten virtuaalisesti samoja mittalaitteita, joita luokassa on käytössä. Mukaan toivottiin myös ripaus tarinallisuutta. 

3DBearin ohjauksessa tutustuimme Wonda VR-alustaan ja lähdimme 4-5 hengen ryhmässä ideoimaan pelin kulkua. Tähän ja kuvausten suunnitteluun käytettiinkin runsaasti aikaa. Yhteisissä palavereissa aiheet rajautuivat, ja olennaisimmat peliin sisältyvät mittaustehtävät jäivät elämään. Tarina alkoi muodostua ja kuvauspaikaksi päätettiin yhteistuumin valita ideariihessä esitetty Tytyrin kaivos, jonne oltiinkin heti yhteydessä ja yhteistyö heidän kanssaan saattoi alkaa. Tarinalliseen peliin tarvittiin myös näyttelijä, ja Luksian ammatillisena ohjaajana toimiva Esa Pavloff-Pelkonen oli tähän oiva valinta. Pelissä Esa näyttelee fantasiahahmo Omatuntoa, joka johdattaa pelaajan, joka vajoaa uneen tylsän fysiikan oppitunnin aikana, Tytyrin seikkailun läpi. Syksyn aikana peli saatiin valmiiksi ja nyt se on valmiina opiskelijoiden testattavaksi.

Pelin ideana on palauttaa Tytyristä peräisin oleva kivi takaisin sille kuuluvaan paikkaan, mutta matkan varrella on monenlaisia mittaamiseen liittyviä kysymyksiä, joista kertyy pisteitä. Pelissä opetellaan lukemaan mm. laserpituusmittaria, laserlämpömittaria, työntömittaa, käyttämään vaakaa ja tehdään esimerkiksi nopeuslaskuja. Lopulta pelaaja eli opiskelija pääsee päämääräänsä ja saa suorituksen tästä fysiikan osa-alueesta.

 Mirva Vuori, Lehtori

Teknologia, osaamisen kehittäminen, yhteiset tutkinnonosat, mirva.vuori@luksia.fi

Previous
Previous

Savon ammattiopiston immersiivinen tila tukee erityisen tuen opiskelijoita

Next
Next

Hamissa metsämatematiikka yhdistettiin tiiviisti ammatillisiin opintoihin vr-teknologialla