....Opettajille..För lärarna..For teachers....

....

Näin pääset alkuun

  1. Valitse oppimisympäristö ja lue sen tuntisuunnitelma.
  2. Käy videot läpi. Voit aloittaa '3d-tulostus' videosta.
  3. Lataa sovellus. Ohjeet asentamiseen ovat tulleet sähköpostilla.

..

Börja här

  1. Välj utbildningsmodul och läs lektionsplan. Som första modul rekommenderar vi Anslut prickar för yngre eleverna (max 8 år) och Arkitekt -utbildningsmodul för äldre elever (9 år och äldre).
  2. Titta på videon. Du kan börja med introduktion till '3D-utskrivning'.
  3. Ladda ner mjukvara. Du har fått instruktionerna i ett separat e-post.

..

Get started

  1. Read through the lesson plan. For children up to 8 years of age, we recommend you start with Connect-the-dots learning module. For older children and students (above age 9), we recommend to start with the Architect learning module.
  2. Study the videos. You can start with the introduction to '3D-printing' video.
  3.  Install and enjoy app. The installation instructions have been sent via email. 

....

  


....Arkkitehti..Arkitekt..Architect....

....Arkkitehti-pelin johdantovideo..Introduktionsvideon för Arkitekt spelet..Introductory video for Architect game....
 
 

....

Arkkitehti

Arkkitehtipeli-oppimismoduulissa oppilaat toimivat arkkitehteina ja oppivat uusia taitoja hyödyntäen 3D-tulostusta. Arkkitehti-oppimismoduuli sopii kaiken ikäisille oppilaille. Tuntisuunnitelman esimerkkitehtäviä on helppoa muokata helpommiksi tai vaikeammiksi. Arkkitehti-oppimismoduuli on osoittanut toimivuutensa niin ala-asteella, ylä-asteella, ammattikoulussa kuin lukiossakin.

- Tutustu Tuntisuunnitelmaan.
- Halutessaan opettaja voi myös hyödyntää esityskalvoja ja esittää johdannon 3D-tulostukseen itse.
- Tinkercad-osiossa käytettävät valmiit assetit löytyvät täältä.

Ladattavat materiaalit

Arkkitehti - oppimisympäristö, eli tuntisuunnitelmat mikä sisältää myös muut osat paitsi Asunnonvuokrauspelin vuokralais- ja sattumakortit.

Itsearviointipohja 1, Itsearviointipohja 2, Oppimispäiväkirja, Asunnonvuokrauspelin säännöt, Asunnonvuokrauspelin vuokralais- ja sattumakortit.

..

Arkitekt

I arkitekt utbildningsmodul, studenter fungerar som arkitekter och lär sig nya färdigheter med hjälp av 3D-utskrivning. Arkitekt-utbildningsmodul är lämplig för studenter i olika åldersgrupper. Lektion planens exempel är lätta att anpassa till olika svårighetsnivåer. Arkitekt-utbildningsmodul har visat sig vara effektivt i grundskolan, yrkesutbildning och gymnasiet.

- Du kan hitta lektionsplanen här.
- Om så önskas, kan läraren också dra nytta av föreläsningen (som finns här) och presentera en introduktion till 3D-utskrifter på egen hand.
- Färdiga 3D-modeller i Tinkercad kan hittas här.

Nedladdningsbart material

Arkitekt - utbildningsmodul, lektionsplaner som även omfattar andra komponenter med undantag för en lägenhet spelets hyresgäster och chans kort.

Självbedömningsformulär 1, självbedömningsformulär 2, inlärningsdagbok, reglerna för lägenhet spelet, hyresgästerna och chans kort av lägenhet spelet.

..

Architect

In the architect game-learning module, students act as architects and learn new skills using 3D printing. The architect-learning module is suitable for students of all ages. Lesson plan examples are easy to customize, in order to increase or decrease difficulty as needed. The architect-learning module has proven its efficacy with students in elementary school, junior high school, vocational school and high school.

- Check out our lesson plans below.
- If desired, the teacher can also take advantage of our lecture slides and present their own customized introduction to 3D printing presentation.
- 3D models ready to be used in Tinkercad can be found here.

Downloadable materials

Architect – the learning module, contains the lesson plans which also includes other components with the exception of the apartment rental game's tenants and chance cards.

Self-assessment 1, Self-assessment 2, Learning diary, the rules of the apartment rental game, the tenants and chance cards of the apartment rental game.

....

....Arkkitehti - Oppimisympäristö..Arkitekt - utbildningsmodul..Architect - learning module....

....Arkkitehti - Oppimisympäristö..Arkitekt - utbildningsmodul..Architect - learning module....

....

Oppimisympäristön kokonaispaketti maksaville asiakkaille.

..

Hela utbildningsmodul paketet för betalda kunder.

..

The complete learning module package for paid customers.

....

....Itsearvioimispohja 1..Självbedömningsformulär 1..Self-assessment 1....

....Itsearvioimispohja 1..Självbedömningsformulär 1..Self-assessment 1....

....Itsearvioimispohja 2..Självbedömningsformulär 2..Self-assessment 2....

....Itsearvioimispohja 2..Självbedömningsformulär 2..Self-assessment 2....

....Oppimispäiväkirja..Inlärningsdagbok..Study diary....

....Oppimispäiväkirja..Inlärningsdagbok..Study diary....

....Pelin säännöt..Spelregler..Game rules....

....Pelin säännöt..Spelregler..Game rules....

....Kortit peliin..Kort för spelet..Cards for the game....

....Kortit peliin..Kort för spelet..Cards for the game....

 

Avatar

....Tubettaja Roni Back käy läpi Avatarin luomisen yhdessä oppilaiden kanssa..YouTuber Roni Back introducerar hur man skapar sin avatar tillsammans med eleverna..Youtuber Roni Back creates the avatar together with students (English subtitles)....

....

Avatar

Avatar-oppimismoduulissa käyttäjät luovan itselleen avatarin eli virtuaalisen hahmon. Avatar mahdollistaa oppilaiden luovuuden mukaansatempaavalla tavalla ja mielikuvitusta ruokkien. Lisäksi avatar-hahmojen 3D-tulostaminen on hauska tapa tutustua 3D-tulostuksen koko ketjuun, jossa edetään ideasta mallintamisen kautta tulostamiseen ja mallin jälkikäsittelyyn.

Ladattavat materiaalit

Arkkitehti - oppimisympäristö.

..

Avatar

I Avatar-utbildningsmodulen, skapar eleverna sig en avatar eller virtuell karaktär. Avatar främjar kreativitet. Dessutom avatars 3D-utskrift är ett roligt sätt att utforska 3D-utskriftning i hela kedjan, som utgår från idén, modellering, utskrivning och efterbearbetning av modellen.

Nedladdningsbart material

Avatar - utbildningsmodul.

..

Avatar

In the Avatar-learning module, users create an avatar or virtual character for themselves. Avatar engages the imagination of the students, spurring creativity. In addition, avatars 3D printing feature is a fun way to explore 3D printing from the beginning of the design process; starting from the idea, through the modeling process, to printing, and finally to post-processing the model prototype.

Downloadable materials

Avatar - learning module.

...

....Avatar - Oppimisympäristö..Avatar - utbildningsmodul..Avatar - Lesson plan....

....Avatar - Oppimisympäristö..Avatar - utbildningsmodul..Avatar - Lesson plan....

....

Oppimisympäristön kokonaispaketti maksaville asiakkaille.

..

Hela utbildningsmodul paketet för betalda kunder.

..

The complete learning module package for paid customers.

....


....

yhdistä pisteet

Yhdistä pisteet -pelin johdantovideo

..

anslut prickar

Introduktionsvideon för Anslut prickarr spelet

..

connect the dots

Introductory video for Connect the dots game

....

C-t-d karhu ja huone.PNG

....

Yhdistä pisteet

Yhdistä pisteet -pelissä hyödynnetään mittakaavoja ja lukujonona. Oppiminen syvenee kun mittakaavoja pystytään konkretisoimaan 3D-tulosteiden avulla moniaistillisesti erilaisiin oppimistyyleihin sopien.

Lukujonot ovat modernin ohjelmistokehityksen perusta. Pisteiden yhdistäminen janalla on tuttu piirrustustehtävä monille lapsille. Nyt sama tehtävä tehdään 3-ulotteisesti. Samalla opitaan 3D-mallintamista intuitiivisella ja luovalla tavalla.

- Tutustu tuntisuunnitelmaan.

Oppilas aloittaa karhusta ja mallintaa karhun yhdistämällä pisteitä toisiinsa lukujonoksi, muodostaen samalla 3-ulotteisen mallin ääriviivat. Ratkaistuaan yhden tason vapautuu aina mittakaavan seuraava taso. Oppilas liikkuu mm. vapaudenpatsaasta karhuun ja sen sydämeen. Uusia tasoja kehitetään koko ajan.

..

Anslut prickar

Anslut prickar -spelet lär skalor och talföljder. Lärande fördjupas när olika skalor kan visualiseras fysiskt med hjälp av 3D-utskrifter.

Talföljder är grunden för modern mjukvaruutveckling. Anslutning av prickar på papper är bekant för många barn. Nu är samma uppgift gjort tredimensionellt. Eleverna lär sig 3D-modellering på ett intuitivt och kreativt sätt.

- Kolla in lektionsplanen.

..

Connect the dots

The connect the dots game teaches students about scales and number sequences. Scales can be visualized in 3D, and physically compared using 3D prints, supporting a variety of learning styles with multi-sensory learning methods.

Sequences are the basis of modern software development. Connecting the dots on paper is familiar to many children. Now, the same task is done three-dimensionally while learning 3D modeling in an intuitive and creative way.

- Check out our lesson plans.

 The student starts off with a bear, and the bear is modeled by connecting the numbered dots together into a sequence, at the same time they will start to form a three-dimensional model of the outline. When one level is completed the next level of the scale is unlocked. The student moves in size from the Statue of liberty, to a bear, down to the size of the bear's heart. New levels are being developed all the time. 

....

....

Halutessasi voi myös kokeilla erillistä virtuaalitodellisuus (VR) -applikaatiota, jolla sydän mallinnetaan 3-ulotteisesti VR-laseilla. Mallinnus tapahtuu pään liikkeiden avulla yhdistäen pisteitä. Kallistamalla päätä saadaan malli pyörimään eri suuntiin ja oikeassa reunassa olevilla lähennä ja loitonna sekä ylös ja alas -nappuloilla voi mallia tarkastella eri suunnista. Tuloksena on 3D-tulostettu sydän. 

Voit ladata VR-app:in ilmaiseksi Applen AppStore:sta tai Google Play:stä. App:in lisäksi tarvitset Google cardboard tai vastaavat VR-lasit, jonka sisään älypuhelin laitetaan.

Ladattavat materiaalit

Yhdistä pisteet - oppimisympäristö eli tuntisuunnitelmat, mikä sisältää myös kaikki muut osat.

Hahmokortti ja Itsearviointi, Tietokortti ja Itsearviointi.

..

Du kan också prova en separat app för virtuell verklighet (VR), ett hjärta modelleras tredimensionellt med VR glasögon. Modelleringen sker med hjälp av huvudrörelser. Genom att luta huvudet kan du rotera modellen i olika riktningar. På höger sida finns knapparna för att zooma in och ut och röra modellen upp och ner.  Resultatet är en 3D-modell av ett hjärta.

Du kan ladda ner VR-appen gratis i Apple AppStore eller Google Play. Du behöver Google Cardboard eller liknande VR glasögon, i vilken ni placerar er smartphone.

nedladdningsbart material

Anslut prickar - utbildningsmodul, lektionsplaner som även omfattar andra komponenter.

Tecknet kortet och självbedömning, Kortinformation och Självbedömning.

..

You can also try out our separate virtual reality (VR) -app, and you can a model a heart three-dimensionally with VR goggles. The modeling is done by means of head movements, turning your head combines dots to reach your goal. By tilting your head to the side you can rotate the model in different directions. On the right side there are buttons to zoom in and out and also up and down, so the model can be viewed the model from different angles. The result is a 3D-printable heart.

You can download the VR app for free in the Apple AppStore or Google Play. In addition to the app you need Google cardboard or similar VR goggles, in which the smartphone is placed.

Downloadable materials

Connect the dots - the learning module, contains the lesson plans which also includes other components.

Character card and Self-assessment, Fact card and Self-assessment.

....

....Yhdistä pisteet - Oppimisympäristö..Anslut prickar - utbildningsmodul..Connect the dots - Lesson plan....

....Yhdistä pisteet - Oppimisympäristö..Anslut prickar - utbildningsmodul..Connect the dots - Lesson plan....

....

Oppimisympäristön kokonaispaketti maksaville asiakkaille.

..

Hela utbildningsmodul paketet för betalda kunder.

..

The complete learning module package for paid customers.

....

....Hahmokortti ja Itsearviointi..Tecknet kortet och självbedömning..Character card and Self-assessment....

....Hahmokortti ja Itsearviointi..Tecknet kortet och självbedömning..Character card and Self-assessment....

....Tietokortti ja Itsearviointi..Kortinformation och Självbedömning..Fact card and Self-assessment....

....Tietokortti ja Itsearviointi..Kortinformation och Självbedömning..Fact card and Self-assessment....


....Karhu leipoo..Barnen bakar..Bear the baker....

Karhu leipoo_poyta.PNG
IMG_6661.JPG

....

Karhu leipoo

Karhu leipoo -oppimismoduulissa opitaan mitoista ja muodoista. Aluksi oppilaat valitsevat desilitramitan, jota sitten käytetään leipomistehtävien ratkaisemisessa, joissa toistuvat erilaiset matemaattiset tehtävät kolmessa eri tasossa. Karhu leipoo sopii parhaiten ala-asteikäisille.

..

BJÖRNEN bakar

Björnen bakar utbildningsmodul lär dimensioner och former. Först studenterna väljer ett mått, som sedan används för att lösa uppgifter. På tre olika nivåer löser studenter olika matematiska uppgifter. Björnen bakar är riktat för grundskoleelever.

..

Bear the baker

The bear the baker learning module teaches about the dimensions of shapes. At first, the students choose a measuring cup, which is then used to solve baking tasks. On three different levels the students go through various mathematical tasks. Bear the baker is best suited for students in primary school.

....


....3D-TULOSTEITA..3D-UTSKRIVNING..3D PRINTS....

....Lataa .stl-tiedosto klikkaamalla kuvaa..Ladda ner .stl-fil att klicka på bilden..Download .stl-file by clicking the image....
 

....Tinkercadin valmiit mallit, joita voit vapaasti muokata..Färdiga 3D-modeller i Tinkercad du kan fritt ändra..Ready made assets in Tinkercad that you can freely modify....


....

 

..

Erfarenheter av integration av 3D-skrivning i klassrummet. Pia Silvander intervju. Rektor i Kottby lågstadieskola.

..

Pekka Peura, Physics & Math teacher from Martinlaakso Upper Secondary school talks about transformation in learning.

....


....Tutustu Opetushallituksen hankkeeseen "3D-tulostuksen tulevaisuus", jossa oppilaita osallistetaan rakennetun ympäristön suunnitteluun 3D-tulostuksen ja lisätyn todellisuuden (AR) avulla..Se Utbildningsstyrelsens projekt "3D skriver framtiden" om att involvera eleverna i utveckling av omgivningen med 3D-skrivning och förstärkt realitet (AR)..Check out the project page for a National Board of Education of Finland on "Future of 3D printing", which is about involving students in the design of the build environment using 3D printing and Augmented Reality (AR)....

Suomi
Svenska
English